Home » Narrowcasting

Narrowcasting

Wat is narrowcasting? Een vraag die wel vaker wordt gesteld op Google. Onze partner TSS, aanbieder van narrowcasting oplossingen, stelt het als volgt: heel simpel gezegd is het een manier om informatie naar een bepaalde doelgroep over te brengen via schermen. In dit blog zullen we ingaan op wat het precies is, hoe het werkt en waarvoor het ingezet wordt. We houden het kort, maar voor meer informatie verwijzen we je graag door naar dit uitgebreidere blog, geschreven door onze partner TSS.

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting. Bij broadcasting spreek je een grote groep verschillende mensen aan, met één soort content. Denk bijvoorbeeld aan reclames en TV programma’s. Narrowcasting spreekt een kleinere doelgroep, gerichter aan. De content is specifieker en kan gemakkelijk aangepast worden. Narrowcasting kun je inzetten op meerdere schermen tegelijk. Alle schermen kunnen dezelfde content laten zien, maar het kan ook zo ingericht worden dat alle schermen iets anders laten zien. Narrowcasting is dus erg op maat in te richten. Narrowcasting heeft verschillende doeleinden en gaat vele malen verder dan slechts adverteren. Je kunt er bijvoorbeeld je medewerkers mee aanspreken. Denk daarbij aan het doorgeven van mededelingen. Wanneer je narrowcasting inzet, kun je er voor kiezen berichten vaker te laten terugkomen. Zo zorg je er dus voor dat mededelingen zeker gezien zullen worden.

Hoe werkt het?

Middels Narrowcasting presenteer je dus relevantie informatie aan een door jou gekozen doelgroep, op een door jou gekozen moment. Dit presenteer je op een digitaal scherm, en dat betekent dat het vormgegeven moet worden. Dat gebeurt met behulp van templates.
Een narrowcasting template is een stramien die weergeeft hoe je je informatie en content kunt indelen. Je kunt dus helemaal zelf bepalen hoe en waar je content komt te staan. Je kunt afbeeldingen afwisselen met tekst of een video afspelen en tegelijkertijd de weersvoorspelling weergeven. Je zit dus niet vast aan een standaard indeling, kunt verschillende templates afwisselen en het visueel precies naar jouw smaak inrichten! Hoe vrij je bent en wat je allemaal kunt, ligt aan het CMS pakket dat je aanschaft. Hoe ingewikkelder je wens, hoe uitgebreider je pakket.

CMS

Een belangrijk onderdeel in het narrowcasting proces is het content management systeem. Zoals hier boven uitgelegd, heeft een template geen content van zichzelf. Een template is een opzet die je naderhand vult met je content. In het CMS voeg je vervolgens daadwerkelijk je content toe. In het CMS bepaal je welke medewerker welke rol toegewezen krijgt, in welke volgorde je uitzending wordt afgespeeld en op welk moment welke content voorbij komt. Ook koppel je in het CMS externe feeds – zoals bijvoorbeeld Social Media of de weersvoorspelling. Een fijn CMS systeem geeft eenvoudig weer welke templates je hebt, welke en hoeveel schermen er beschikbaar zijn en welke content op welk scherm verschijnen gaat. Daarnaast is er een mediabibliotheek aanwezig, waardoor je snel je content kan invullen.

Cloud versus on Premise

Als je voor narrowcasting kiest, kom je voor nog een keuze te staan, namelijk: ga je narrowcasten vanuit de Cloud, of vanuit je eigen omgeving? Beiden vormen kennen hun eigen voordelen. Wanneer je bezig gaat vanuit je eigen omgeving, is dat op basis van een eenmalige investering. Bij de Cloud narrowcasting zit je vaak vast aan maandelijkse kosten. Echter is het wel zo dat bij een Cloud oplossing de kosten van software updates verwerkt zijn in het tarief en dat het beheer bij een andere partij ligt – namelijk de narrowcasting aanbieder. Het kan zijn dat je voor narrowcasting op je eigen omgeving kiest wanneer je van plan bent om bedrijfsgevoelige informatie op de schermen weer te geven. Die informatie hou je misschien liever op de interne servers.

TSS

Dit blog had nog wel pagina’s lang door kunnen gaan, maar voor meer informatie verwijzen we je het liefst door naar onze partner, TSS. Zij weten als geen ander wat er allemaal nodig is om een geschikte narrowcasting omgeving in te richten. Vergeet dus ook zeker niet om hun blog te lezen, waar ze dieper in gaan op onder andere mogelijke valkuilen en kosten die verbonden zijn aan narrowcasting.

Wilt u meer weten?

Contact Diabolo ICT

026 - 37 000 82

info@diabolo.nl

Bonne van Dijk

Manager Kantoorinrichting

Bonne.vanDijk@diabolo.nl

Of bel 026-3700082